Głównej zawartości

Aktualny skład Rady Gminy Hańsk 

(2024-2029)

Przewodniczący 

Wojciech Grunwald

Z-ca Przewodniczącego

Katarzyna Kalinka

Mateusz Kawalec

Radni:

Mieczysław Brodawka

Filipczak Stefan

Dariusz Kaczanowski 

Sławomir Lenc

Janusz Łubkowski

Arleta Milczarz

Jan Pawłowski

Antoni Puacz

Zofia Rolko

Renata Wojda

Teresa Zielińska

Marek Żakowski

Gmina Hańsk w ramach dofinansowania ze środków Rządowego Fundusz Rozwoju Dróg realizowała będzie zadanie pn.: Remont drogi gminnej Nr 104430L Hańsk Pierwszy, ul. Pogodna.
Remont drogi gminnej Nr 104430L dotyczy remontu nawierzchni asfaltowej na powierzchni 2019 m2 i długości 311 mb. Kilometraż roboczy od km 0+000 do km 0+311.
Wartość zadania objętego dofinansowaniem to kwota 216 984,30 złotych w tym 90 632,61 złotych dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Szczegółowy zakres robót obejmuje:
- roboty przygotowawcze, regulacje pionowe studzienek kanalizacji sanitarnej i deszczowej, nawierzchnie z mieszanek mineralno-bitumicznych na powierzchni 2019 m2 i grubości 4 cm, wykonanie organizacji ruchu poprzez oznakowanie ulicy poziome i pionowe.

raport kwartalny iii2023

Realizując zadania, wynikające z art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1369, z późn.zm.), przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skuteczne stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.

Cyberbezpieczeństwo, zgodnie z obowiązującymi przepisami, to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4) ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Najpopularniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni:

ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.),
kradzieże tożsamości, kradzieże (wyłudzenia haseł itp.), modyfikacje bądź niszczenie danych,
blokowanie dostępu do usług,
spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję.
Sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:

Zainstaluj i używaj oprogramowania antywirusowego. Stosuj ochronę w czasie rzeczywistym;
Aktualizuj na bieżąco system operacyjny i zainstalowane aplikacje;
Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie);
Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia;
Nie korzystaj ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych, które nie mają ważnego certyfikatu SSL;
Nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też do publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony);
Skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe – złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować;
Pamiętaj, że żaden bank czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów/interesantów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji;
Sprawdzaj pliki pobrane z Internetu za pomocą skanera antywirusowego;
Nie odwiedzaj stron, które oferują niesamowite atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, albo łatwy zarobek przy rozsyłaniu spamu) – często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia;
Nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych w formie otwartego tekstu – niech np. będą zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny;
Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich;
Pamiętaj o uruchomieniu firewalla na każdym urządzeniu;
Wykonuj kopie zapasowe swoich ważnych danych.
Zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie sposobów zabezpieczania się przed zagrożeniami, to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi komputera, tabletu czy telefonu komórkowego.

Bieżące informacje nt cyberbezpieczeństwa:

zestaw porad bezpieczeństwa dla użytkowników komputerów prowadzony na stronie internetowej CSIRT NASK – Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działającego na poziomie krajowym: Darmowy zestaw porad nt cyberbezpieczeństwa
poradniki na witrynie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji: Baza wiedzy nt. cyberbezpieczeństwa
publikacje z zakresu cyberbezpieczeństwa: CERT
strona internetowa kampanii STÓJ POMYŚL POŁĄCZ mającej na celu zwiększanie poziomu świadomości społecznej i promowanie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni: STÓJ POMYŚL POŁĄCZ

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej (tj. Dz.U. z 2021 roku, poz. 468 z późn. zm.) Urząd Gminy Hańsk informuje o stosowanych w jednostkach gminy środkach poprawy efektywności energetycznej:
1. Nabycie nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu, charakteryzujących się niskim zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji
2. Wymiana oświetlenia wewnętrznego w budynkach użyteczności publicznej oraz oświetlenia ulicznego na energooszczędne.
3. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej,
4. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii - instalacja paneli fotowoltaicznych w obiektach użyteczności publicznej oraz mieszkańców gminy
5. Program dotacji celowych dla mieszkańców gminy na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska - likwidacja starych źródeł ciepła

O Gminie i Urzędzie - tekst łatwy do czytania ETR
 
Informacje o Urzędzie Gminy Hańsk
Tutaj jest budynek Urzędu, w którym pracuje Wójt Gminy Hańsk i urzędnicy.

Budynek Urzędu Gminy Hańsk

Budynek znajduje się w miejscowości Hańsk Pierwszy ulica Osiedlowa 4.
Wójt Gminy Hańsk kieruje pracą Urzędu. Wójtowi w pracy pomagają: sekretarz gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych oraz pracownicy.

Plany budynku Urzędu Gminy
 

Urząd wykonuje różne zadania:

• prowadzi Urząd Stanu Cywilnego,
• wydaje dowody osobiste,
• Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
• zajmuje się bezpieczeństwem i chroni przed pożarami w gminie,
• przyjmuje wpłaty za podatki, mieszkania gminne i inne opłaty,
• zajmuje się rolnictwem,
• zajmuje się zarządzaniem w czasie powodzi lub suszy,
• zajmuje się planem w gminie,
• remontuje i buduje nowe potrzebne budynki,
• buduje i naprawia drogi gminne,
• zajmuje się ochroną i kształtowaniem środowiska i ochrony przyrody,
• utrzymuje czystość i porządek na terenie gminy,
• prowadzi różne sprawy z zakresu służby wojskowej i obronności kraju
• organizuje różne wybory: na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu, wybory sołtysów wsi, referenda,
• zapewnia pieniądze na prowadzenie wymienionych spraw
 
Żeby załatwić sprawy w Urzędzie, osoby z niepełnosprawnościami mogą:
• Napisać potrzebne pismo i wysłać je na adres: Urząd Gminy Hańsk, ul. Osiedlowa 4, 22-235 Hańsk Pierwszy.
• Przynieść pismo do sekretariatu Urzędu. Sekretariat to biuro, w którym można zostawić pisma i inne dokumenty. Sekretariat znajduje się na I piętrze budynku.
• Napisać pismo i wysłać je za pomocą platformy e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej): www.epuap.gov.pl. Do tego sposobu trzeba mieć internet i Profil Zaufany lub podpis elektroniczy.
• Napisać wiadomość i wysłać ją na adres e-mailowy: gmina@hansk.pl
• Wysłać faks pod numer 82 5714 461.
• Zadzwonić pod numer 82 5714028 i wybrać odpowiedni numer wewnętrzny.
• Przyjść do Urzędu Gminy i spotkać się z pracownikiem w godzinach pracy Urzędu.
• wysłać wiadomość SMS na numer telefonu 510769910
• wysłac wypełniony formularz kontaktowy dostepny na stronie www.hansk.pl w zakładce kontakt
 
Urząd jest czynny: od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30,

 
Numery telefonów do pracowników Urzędu są na stronie internetowej Gminy Hańsk https://www.hansk.pl

 

Deklaracja dostępności

 

ZARZĄDZENIE NR VIII/46/22 Wójta Gminy Hańsk z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Gminy Hańsk.

Na tej stronie internetowej są problemy, które wynikają z niespełnienia wymogów dostępności cyfrowej? Zgłoś to do Koordynatora ds. dostępności Romuald Pryll, mailowo – sekretarz@hansk.pl lub telefonicznie – 82 5714028.
W zgłoszeniu podaj:
• swoje imię i nazwisko,
• swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
• dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść,
• opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Dostępność architektoniczna obiektów Gminy
• Budynek główny Urzędu Gminy Hańsk, przystosowany jest częściowo dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
• Wejście do budynku znajduje się na poziomie gruntu. Bezpośrednio przed wejściem znajdują się trzy stopnie. Przy wejściu alternatywnym przez gminny Ośrodek Kultury znajduje się podjazd dla wózków inwalidzkich. Drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 140 cm (100 skrzydło główne).
• Szerokość drzwi do poszczególnych biur – 80 cm, schody prowadzące na piętro o szerokości 125 cm, wysokość stopni na schodach 15 cm. Poręcze na schodach jednostronne.
• W budynku Urzędu brak windy osobowej umożliwiającej wjazd na piętra budynku Urzędu Gminy.
• Przy budynku brak jest wyznaczonego miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych.
• Na parterze budynku znajduje się toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
• Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
• W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
• W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
• W budynku nie ma obszarów kontroli.

Informacja dla użytkowników z niepełnosprawnościami
• Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab lub SHIFT+TAB.
• Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych w zdecydowanej większości otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.
• Zadbano o odpowiedni kontrast tekstu do tła. Dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących. Istnieje możliwość zmiany kontrastu strony za pomocą ikon aaAA.
• Osoby zamieszczające teksty na stronie dokładają starań, aby były one zrozumiałe oraz formatowane w sposób zgodny z zasadami dostępności.
• Staramy się aby zdjęcia i grafiki w serwisie posiadały alternatywne opisy, a ich treść była zrozumiała dla osób niewidomych oraz osób, które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.
• Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych Window-Eyes, JAWS czy NVDA.
• Strony witryny z łatwością można przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych poprawnie wspierających wymienione standardy, takich jak palmtopy, telefony komórkowe.
• Całość serwisu oparta jest na stylach CSS.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści z Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Jeżeli nasze działania nie będą dla Ciebie zadowalające, możesz zgłosić skargę. Jeżeli nadal będziesz mieć uwagi do naszych działań związane z dostępnością cyfrową możesz zgłosić je do Rzecznika Praw Obywatelskich.


Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej

Wniosek


Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848), każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Żądanie powinno zawierać:
1. dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
2. wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo,
3. wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
4. wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w wyżej wymienionym terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli wiązałoby się to z ryzykiem naruszeniem integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu - osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 29 i 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062), każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3, tego podmiotu.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej "wnioskiem o zapewnienie dostępności".

Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
1. dane kontaktowe wnioskodawcy,
2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.

W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.